You are currently viewing Różnice kulturowe w miejscu pracy

Różnice kulturowe w miejscu pracy

Szukając nowej pracy, kandydaci często zwracają uwagę na to, czy firma jest międzynarodowa, oraz czy na co dzień będą mieli styczność z ludźmi z innych krajów. Jest to atrakcyjny czynnik, który pozwala ćwiczyć język angielski, poznać inne kultury i spojrzenia na świat. Czasami jednak, praca w międzynarodowym środowisku stawia też wiele wyzwań i barier w codziennej pracy. W tym poście dowiecie się jakie korzyści płyną z pracy w międzynarodowym środowisku, jakie trudności można napotkać, oraz jak firmy wykorzystują różnorodność!

Jakie są korzyści z pracy w międzynarodowym środowisku?

Pracy z różnymi kulturami, daje nam przede wszystkim wiele nowych umiejętności miękkich, a w szczególności komunikacyjnych i pracy w grupie, ale też dzięki niej, może nam być łatwiej przyswoić wiedzę o innych krajach, czy szlifować języki obce (a gdzie lepiej się nauczyć biznesowego angielskiego lub niemieckiego niż w środowisku pracy?). 
Obecnie, umiejętność adaptacji do zmian, oraz kompetencje kulturowe są jednymi z najbardziej pożądanych kompetencji u kandydata. Poza tym, pracując w firmie globalnej, mamy większe szanse na relokację, czy krótki projekt realizowany w innym kraju. Często takie wyjazdy są organizowane w całości przez firmę i są bardzo cennym wpisem w CV w przypadku szukania kolejnego miejsca pracy.

W jakich obszarach najbardziej się różnimy?

Zazwyczaj największą barierą przy pracy w międzynarodowym środowisku, jest komunikacja. Nie chodzi tu tylko o język obcy, chociaż w języku, który nie jest naszym ojczystym, może nam być ciężej wyrazić wszystkie pomysły lub wątpliwości jakie przychodzą nam do głowy. Chodzi też o to, że osoby z różnych krajów, mają różniące się sposoby komunikacji – niektórzy będą bardzo otwarci, a feedback będzie podstawą ich współpracy, a inni będą komunikować się tylko w sposób formalny. Warto też wybadać, w jaki sposób dane osoby mogą reagować na krytykę, lub pochwały – czy są one udzielane na spotkaniach 1:1, czy też przy całym zespole.

Poza komunikacją, możemy też zauważyć różnice w nastawieniu do zasad i obowiązujących przepisów, np. dopuszczalnych spóźnień, czy godzin pracy. Niektórzy mogą uważać długie godziny pracy za brak efektywności, czy zaangażowania, a niektórzy za brak utrzymania balansu pomiędzy pracą, a życiem zawodowym. Często też umawiając spotkanie biznesowe, można zauważyć różnicę w zachowywaniu osób z różnych krajów – niektórzy się spóźniają, inni są przed czasem, a w jeszcze innej kulturze, stosownym będzie umówienie się na nieformalne spotkanie po pracy.

Kolejną różnicą jest stosunek do hierarchii organizacyjnej panującej w firmie, czyli to w jaki sposób rozmawiamy z osobami pracującymi na szczeblach kierowniczych. W niektórych kulturach, normalnością będzie mówienie do CEO na „Ty”, a w innych takie relacje będą bardzo formalne i ograniczające się tylko do pracy.

Jak pracować w międzynarodowym środowisku?

  • Staraj się być na bieżąco z tym, co dzieje się w kraju, z którego pochodzi współpracownik – wiedząc, że np. w jakimś kraju jest wojna, lub ciężka sytuacja ekonomiczna, może być Ci łatwiej taką osobę zrozumieć;
  • Unikaj stereotypowego myślenia – stereotypów jest wiele i są one bardzo znane, natomiast często są raniące i sprawiają, że z góry nastawiamy się na coś, co niekoniecznie musi być prawdą;
  • Upewnij się jak ważna jest komunikacja nieformalna – dla niektórych kontakty poza pracą będą bardzo ważne, a dla niektórych mogą być wręcz niestosowne;
  • Jeżeli nie jesteś pewien, jak zachować się w danej sytuacji – otwarcie o tym mów – bycie otwartym i gotowym słuchać jest najważniejsze!

Czy mieliście okazję pracować w międzynarodowym środowisku? Spotkaliście się z jakimiś wyzwaniami?

Dodaj komentarz