You are currently viewing Komunikacja z rekruterem – jak robić to dobrze?

Komunikacja z rekruterem – jak robić to dobrze?

Rekruter jest zazwyczaj pierwszym i najczęstszym punktem kontaktu, gdy szukasz nowej pracy. Wysyłasz mu swoją aplikację, masz z nim pierwszą rozmowę rekrutacyjną, otrzymujesz od niego na koniec feedback, a i końcowo ofertę pracy.
Warto więc pamiętać o zasadach komunikacyjnych, które postawią Cię w dobrym świetle podczas całego procesu rozmowy z nim. W końcu to rekruter ma o nas najwięcej do powiedzenia managerowi i czasami bardzo dobre umiejętności miękkie mogą zaważyć o ofercie.
W dzisiejszym artykule podpowiemy w jaki sposób komunikować się z rekruterem, aby robić dobre wrażenie w trakcie całego procesu rekrutacyjnego!

Krok 1. – wysłanie/zaprezentowanie swojego CV na daną rolę

Jest kilka opcji zaprezentowania swojego CV na daną rolę. Czasami wysyła się je przez system i wtedy rekruter widzi je dopiero w systemie, nie rozmawiając wcześniej z kandydatem.
W wielu firmach jednak wciąż wysyła się CV mailem bezpośrednio do rekrutera. O czym wtedy pamiętać?

  1. Zwróć uwagę na tytuł maila.
    Po pierwsze zwróć uwagę na treść ogłoszenia bo często już tam są wskazówki jak taki mail powinien się nazywać. Jeżeli wskazówki są podane to musisz się nimi kierować, bo inaczej Twoje CV może zostać zdyskwalifikowane.
    Jeżeli w ogłoszeniu nie ma żadnych wskazówek jak nazwać maila, to zastanów się czy jest coś co odróżnia Cię od innych kandydatów i wyróżni Twoją aplikację. Możesz go np. nazwać „CV Anna Kowalska – specjalista obsługi klienta, 8 lat doświadczenia”.
  2. Nazwij odpowiednio załączniki
    Tutaj tak samo – jeżeli wskazówki są podane w ogłoszeniu to stosujemy się do nich, a jeżeli nie, to najlepiej nazwać je „Imię i nazwisko_CV_nazwafirmy.pdf” i podobnie z innymi dokumentami, np. listem motywacyjnym.
    Preferowany format to .pdf.
  3. Zadbaj o odpowiednią treść maila
    Na pewno nie wysyłaj pustego maila z załącznikami. Najlepiej trzymać się następującej struktury maila:
    – zacznij od zwrotu grzecznościowego,
    – poinformuj w nawiązaniu do jakiego ogłoszenia wysyłasz CV,
    – dodaj krótką, ale wyróżniającą Cię motywację do aplikowania,
    – napisz jakie dokumenty załączyłeś do maila,
    – całość zakończ zwrotem grzecznościowym.

Krok 2. – pierwsza rozmowa z rekruterem

Pierwsza rozmowa z rekruterem trwa zazwyczaj około 15 minut i ma na celu zbadanie podstawowych informacji, które są potrzebne do procesu rekrutacyjnego – Twoją motywację, oczekiwania finansowe, okres wypowiedzenia, znajomość firmy. Ta rozmowa decyduje o tym, czy zostaniesz zakwalifikowany na kolejną rozmowę, już z managerem, czy odpadniesz z procesu.

Przygotowałyśmy post z tymi pytaniami i tym, o czym warto pamiętać przy tej pierwszej rozmowie. Zapraszamy do jego przeczytania!

Krok 3. – w trakcie procesu rekrutacyjnego

W trakcie procesu rekrutacyjnego rekruter zazwyczaj będzie się komunikował z Tobą, aby umawiać kolejne spotkania i przekazywać feedbacki po rozmowach.

Może się zdarzyć, że na ten feedback będziesz czekał dłuższy czas. Zawsze możesz się o niego upomnieć jednak pamiętaj o tym, aby zapytać o niego w kulturalny sposób, w podobnym schemacie jak mail, w którym wysyłałeś CV.

Przy umawianiu się na spotkania rekrutacyjne, postaraj się być elastyczny. Często spotykam się z tym, że kandydaci są dostępni na rozmowę dopiero po godzinie 17:00. Niestety w wielu firmach rekruterzy i managerowie również pracują do 16 lub 17 i oczekują od kandydata dopasowania się w godzinach pracy. Pamiętaj, że czym szybciej odbędziesz rozmowę, tym szybsza szansa na decyzje o nowej pracy i mniejsze ryzyko, że w trakcie na oczekiwanie na rozmowę z Tobą, znajdzie się lepszy kandydat, który zapełni to stanowisko.

Krok 4. – feedback o odrzuceniu lub oferta

Jeżeli to oferta, to gratulujemy! Tutaj przychodzi czas na negocjacje finansowe, ustalenie czasu rozpoczęcia pracy i ustalenie obowiązków. Negocjuj to, co chciałbyś osiągnąć ale pamiętaj też o oczekiwaniach finansowych i rzeczach o których mówiłeś w pierwszej rozmowie, bo prawdopodobnie ma on zapisane to czego oczekiwałeś.

Jeżeli zostałeś odrzucony to prawdopodobnie dostałeś feedback dlaczego tak się stało. Pamiętaj, że jeżeli masz pytania co poszło nie tak, to zawsze możesz upomnieć się rekruterowi, umówić się z nim na dodatkowy telefon i dopytać o pogłębiony feedback po rozmowie.

Tak samo postąp w sytuacji, gdy nie dostałeś żadnego konkretnego powodu odrzucenia Twojej kandydatury. Jeżeli poświęciłeś czas na rozmowy rekrutacyjne to masz prawo wiedzieć, co było dobre, a co złe.

Pamiętaj, że Ty również możesz dać feedback rekruterowi odnośnie procesu rekrutacyjnego. Będzie to świadczyło o Twoim zaangażowaniu i świadomym podejściu do procesu.

Pamiętaj, żeby nawet mimo odrzucenia zostawić po sobie dobre wrażenie, bo ról w firmach pojawia się wiele, więc jeżeli rekruter zapamięta Cię dobrze to prawdopodobnie będzie do Ciebie powracał z propozycjami nowych ról w firmie!

Jakie macie doświadczenia z komunikacją z rekruterem? Czy stosowaliście powyższe zasady?

Dodaj komentarz