Czasami samo szukanie pracy na różnych portalach może nie przynosić żadnych skutków, nawet pomimo dobrego CV i doświadczenia.
Wtedy pozostaje opcja poruszania się po „ukrytym” rynku pracy i korzystanie z zawartych wcześniej znajomości oraz pielęgnowanie ich, czyli 👉 networking.
Networking, choć może brzmieć obco, tak na prawdę w praktyce jest wykorzystywany w mniejszym lub większym stopniu przez wielu z nas. Według badań aż od 65 do 85% posad w firmach jest obsadzanych dzięki odpowiednim sieciom kontaktów i poleceniom pracowników.
W dzisiejszym artykule opowiemy więcej czym jest networking i jak go pielęgnować, aby skutkował ciekawymi kontaktami i szansami na nowe stanowiska.
Czym jest networking?
Networking to krótko mówiąc nawiązywanie relacji w celu współpracy, wymiany doświadczeń, wzajemnych poleceń i umiejętności.
Można powiedzieć, że jest to nawiązywanie relacji biznesowych, aby osiągać swoje cele związane z karierą i rozwojem osobistym.
Aby zacząć budować swoją sieć kontaktów, trzeba przede wszystkim wyzbyć się przekonania, że networking to „kolesiostwo” i zdobywanie pozycji poprzez tylko i wyłącznie znajomości. Jest to coś więcej, ponieważ networking w głównej mierze umacnia markę osobistą osoby, a to ona później ma duży wpływ na zatrudnienie. Networking to też przede wszystkim długotrwały proces wymagający wyznaczenia celu i planu. Przeznaczenie na niego wiele czasu jest kluczowe, ponieważ chodzi w nim o rozwój relacji. O ile wysłanie maila nie trwa długo, tak spotkania biznesowe online lub rozmowy telefoniczne, mogą już zajmować trochę czasu.
Jakie korzyści może mi przynieść networking?
To, że nawiązywanie relacji w życiu codziennym jest ważne dla każdego człowieka, wie chyba każdy. Czasami nie przywiązujemy jednak do tego wagi jeżeli chodzi o środowisko pracy, myśląc, że po co nam takie znajomości jeżeli mamy przyjaciół w życiu prywatnym?
Co jednak takiego ma networking, co przyniesie nam i naszej karierze długowymiarowe korzyści?
Po pierwsze, niektóre oferty pracy nie są publikowane na zewnątrz firmy. Informacje o nich są przekazywane z ust do ust, a najczęściej pojawia się to przy wysokich stanowiskach. Nawet przy publikacji ogłoszenia o pracę, zawsze dobrze jest znać kogoś kto pracuje w danej firmie, aby mogła nas polecić, czy powiedzieć miłe słowo. Aplikacje z polecenia często brane są pod uwagę jako pierwsze.
Po drugie, współpraca i nawiązywanie znajomości z innymi przedsiębiorcami, w przypadku gdy prowadzisz swoją firmę, jest najlepszym sposobem na rozwój swojego przedsiębiorstwa. Dzięki temu, że wymieniamy się wiedzą, pomagamy w tym samym czasie sobie i drugiej firmie. Dodatkowo, w przypadku prowadzenia własnej firmy, bardzo łatwo jest pozyskać nowych klientów drogą `”marketingu szeptanego”, a i też nowych pracowników.
Po trzecie, networking może przynieść korzyści, gdy stoimy w miejscu i nie możemy przejść jakiegoś problemu, gdy szukamy inspiracji zawodowych lub ustalamy kierunek swojej marki/firmy. Rozmowy z bardziej doświadczonymi osobami, które możliwe że miały takie same problemy jak Ty, pozwolą poszerzyć horyzonty i łatwiej przeskoczyć trudności.
Jak budować sieć kontaktów?
Nawet jeżeli dopiero zaczynasz rozglądać się za pierwszą pracą i nie masz zbyt wielu znajomości, możesz nieświadomie mieć kontakty, o których wcześniej nie myślałeś/aś pod kątem biznesowym, mogą to być:
- znajomi ze szkoły lub studiów,
- przyjaciele Twojej rodziny,
- członkowie stowarzyszeń, organizacji pozarządowych w których się udzielasz,
- osoby które świadczą Ci usługi – prawnik, lekarz, księgowy.
Dodatkowo, warto jak najwięcej uczęszczać na różne targi pracy i konferencje, które zazwyczaj w swoich agendach mają przeznaczony czas specjalnie na spotkania networkingowe. Na takich spotkaniach najlepiej wymienić się LinkedInem lub wizytówką i pielęgnować kontakt.
Na koniec, kilka wskazówek, które mogą być przydatne w procesie networkingu:
- bądź otwarty na poznawanie nowych osób i wychodź z inicjatywą,
- uczęszczaj na różne konferencje i spotkania networkingowe – tam wiele osób jest nastawione na szukanie kontaktów,
- buduj bazę – wyszukuj informacje o swoich kontaktach zanim się z nimi spotkasz,
- zapraszaj kontakty na swoje media społecznościowe, szczególnie na LinkedInie,
- nie pytaj bezpośrednio o pracę, ale staraj się zdobyć przydatne informacje o firmach,
- dbaj o widoczność w mediach społecznościowych i o swoją markę osobistą,
- sprawdź jakie potrzeby mają inne osoby, abyś też mógł im pomóc.
A czy według Was networking jest istotny? Podejmujecie jakieś działania, aby pielęgnować Waszą sieć kontaktów?