Tworząc CV większość ludzi skupia się na swoim doświadczeniu zawodowym, uważając, że reszta elementów nie jest tak bardzo istotna. Nic bardziej mylnego! Współcześnie pracodawcy dużą uwagę przywiązują do umiejętności, które posiadasz. Dlaczego? Doświadczenie można zdobyć, obsługi danego programu można się nauczyć, jednak osobowość oraz Twoje umiejętności miękkie to coś, co Cię wyróżnia wśród kandydatów.
Pamiętam, gdy tworzyłam swoje pierwsze CV. Wiesz, jak wyglądała moja sekcja umiejętności? Poświęciłam na nią dosłownie 2 minuty, w dodatku posilając się wynikami Google. Wpisałam frazę ”umiejętności w CV”, a następnie wybrałam te, które wydawały mi się, że do mnie pasują oraz które będą fajnie wyglądały w CV. Dziś jak o tym pomyślę, to łapię się za głowę… Dlatego też celem tego artykułu jest uczynienie Ciebie świadomym, jak stworzyć sekcję umiejętności, abyś dzięki niej mógł odnieść sukces w poszukiwaniach pracy.
Zacznij od określenia swoich umiejętności
Proces poszukiwania pracy można porównać do procesu, w którym sprzedawca przedstawia nam swoje produkty i językiem korzyści przekonuje nas do jego zakupu. W trakcie procesu zmiany pracy Ty również sprzedajesz swoje doświadczenie i umiejętności!
Nam samym często trudno jest obiektywnie określić nasze umiejętności czy też mocne strony. Warto w tym celu skorzystać z pomocy innych oraz z dostępnych narzędzi. Zacznij od zapytania ludzi w Twoim otoczeniu co Cię wyróżnia oraz jakie cechy charakteru określają Cię najbardziej. Możesz zapytać członków rodziny, przyjaciół, współpracowników czy też przełożonego. Spisz wszystkie odpowiedzi.
Twoja opinia jest równie ważna — dokonaj refleksji na temat swojego dotychczasowego doświadczenia — co sprawiało Ci największą frajdę? Jakie masz sukcesy / osiągnięcia i dzięki czemu je osiągnąłeś? Kiedy jesteś najbardziej zmotywowany? W czym czujesz się naprawdę dobry? Po udzieleniu odpowiedzi na te pytania dopisz je do tych, które otrzymałeś od znajomych.
Jeżeli jednak ciężko Ci samemu określić swoje mocne strony, zachęcam Cię do wykonania darmowego testu 16 osobowości (16 personalities test), a następnie przeanalizuj jego wyniki. Z testu dowiesz się, jakie są mocne oraz słabe strony Twojego typu osobowości. Polecamy również płatne narzędzie, jakim jest Test Gallupa — wynikiem, jaki otrzymasz będzie Twoich 5 indywidualnych talentów, które posiadasz i w których kierunku warto rozwijać swoją karierę zawodową.
Dokonaj analizy potrzebnych umiejętności w branży
Brawo! Najważniejszy krok już za Tobą — jeżeli jesteś świadomy swoich mocnych stron, to już połowa sukcesu. Nie jest to jednak wszystko! Nie chodzi o to, aby w CV wypisać wszystkie swoje mocne strony, a sekcję umiejętności stworzyć na pół strony.
Przeczytaj kilka ofert pracy stanowisk, które Cię interesują i zanotuj, jakie umiejętności są wymagane przez pracodawców. Jeżeli są one czymś, co posiadasz, umieść je jako pierwsze w swoim CV. Nie chodzi o to, aby zamieścić w CV tylko i wyłącznie poszukiwane mocne strony, ale by odpowiednio je umiejscowić oraz uwypuklić. Kolejność umieszczenia Twoich umiejętności w CV ma duże znaczenie! Jeżeli uważasz, że fajnie ułożyć je alfabetycznie albo ułożyć tematycznie w grupy, to od razu odciągniemy Cię od tego pomysłu. Dobrym pomysłem jest również zawarcie swoich kluczowych dla danej branży kompetencji w podsumowaniu zawodowym, które zalecamy zamieścić w swoim dokumencie.
Zacznij tworzyć CV
Jeżeli posiadasz dodatkowe kwalifikacje typu prawo jazdy, znajomość specjalistycznych programów bądź masz ukończone kursy, zalecamy, aby stworzyć na to osobną sekcję. W ten sposób wykreują Ci się dwa elementy : sekcja umiejętności miękkich / mocnych stron oraz sekcja kwalifikacji & obsługi programów. Polecamy oddzielić te rzeczy (gdyż często zapisywane są ogólnie w jednej sekcji umiejętności), ponieważ obecnie umiejętności miękkie stanowią coś unikalnego, natomiast obsługi programu można nauczyć prawie każdego po odpowiednim przeszkoleniu. Jeżeli poszukujesz pracy, to w ogłoszeniach o pracę zapewne już zwróciłeś uwagę, iż bardziej poszukiwane są np. osoby kreatywne, niż te, które umieją obsługiwać Microsoft Word.
Zachowaj umiar — im więcej wypisanych umiejętności, tym gorzej. Trzymaj się zasady krótko i konkretnie — dokonaj selekcji i wybierz maksymalnie 10. Aby były one czytelne dla rekrutera, wypunktuj je jedna pod drugą. Sekcja umiejętności powinna znajdować się tuż po podsumowaniem zawodowym bądź pod danymi kontaktowymi.
Gotowe? Przygotuj konkretne przykłady
Pamiętaj, aby do każdej wpisanej umiejętności czy też mocnej strony mieć przygotowane konkretne przykłady z Twojego życia, które to potwierdzą. Przykładowo:
W umiejętnościach wpisałeś wystąpienia publiczne? Odnajdź w pamięci sytuację, w której takie wystąpienie/wystąpienia miały miejsce i opowiedz o tym rekruterowi.
Zanim pójdziesz na rozmowę, przeczytaj na głos umiejętności i opowiedz samemu sobie o sytuacji, w której ją zdobyłeś oraz praktykowałeś.
Z przemyślaną sekcją umiejętności Twoje szanse na zdobycie wymarzonej pracy znacznie wzrosną, dlatego też warto poświęcić na jej tworzenie trochę więcej czasu. Możesz być pewien, że nie będzie to zmarnowany czas!
