You are currently viewing Różnice pokoleniowe w miejscu pracy

Różnice pokoleniowe w miejscu pracy

Obecnie w organizacjach można spotkać przekrój osób od takich co dopiero skończyły studia, lub są jeszcze w ich trakcie, do takich co już zbliżają się do emerytury. Są to 4 różne pokolenia, z których każde ma inne spojrzenie na świat, w tym na pracę i relacje zawierane w firmie. Są to wyzwania zarówno dla pracodawców, jak i osób zatrudnianych.

W tym artykule dowiecie się jakie podstawowe różnice mogą się pojawić w miejscu pracy, oraz jak sobie z nimi radzić.

Analizując wiek osób, które obecnie są zatrudnione na rynku pracy, możemy je podzielić na 4 grupy, tzw. generacje. Spotkamy osoby starsze, tzw. baby boomers, generacje X, czyli często osoby na stanowiskach managerskich dyrektorskich, generacje Y – osoby młode, ale już doświadczone, oraz generacje Z, czyli osoby dopiero zaczynające na rynku pracy.

Kamil Matuszczyk, doktorant Uniwersytetu Warszawskiego przygotował raport o tytule: „Cztery pokolenia w jednej firmie. Źródło konfliktu czy wulkan wiedzy?”. Zestawił w nim opisy zachowań poszczególnych generacji na temat różnych aspektów związanych z pracą.

1.Work-life balance

Duże różnice można zauważyć m.in. w próbach utrzymywaniu balansu pomiędzy pracą, a życiem prywatnym. Nawet z doświadczenia swojego w organizacjach, mogę stwierdzić, że osoby starsze, a więc – boomersi, oraz gen X są bardziej skłonni pracować po godzinach, robić wszystkie zadania póki się nie zakończą, a sami boomersi mówią, że „pracują, aby przetrwać”, a gen X „żyje, aby pracować”.
Natomiast osoby młodsze, nie są skłonne do zostawania po godzinach, cenią sobie czas wolny i stąd też coraz bardziej wzrastający trend work-life balance, który dzięki nim się utrzymuje.

2. Stabilność zatrudnienia i przywiązanie do organizacji

Przeglądając CV często mogę zauważyć zależność, że osoby starsze pracują w jednej firmie nawet po kilkanaście lat i przechodzą w niej przez różne szczeble, natomiast osoby młodsze potrafią zmieniać pracę co rok i traktują to jako dużą szansę rozwoju. Generacja Z traktuje swój rozwój osobisty ponad korzyści firmy, a według badań, mogą zmieniać pracę nawet 7 razy w ciągu 10 lat. Osoby starsze bardziej przywiązują się do miejsca pracy i cenią sobie stabilność zatrudnienia.

3. Korzystanie z nowych technologii

To chyba jedna z największych różnic, która też mocno została zweryfikowana przez pandemię, w której starsze pokolenia miały duże wyzwanie do pokonania. Obecnie nie wystarczy jedynie znajomość obsługi komputera, ale wykorzystanie technologii do codziennej pracy i bycie z nimi na bieżąco. Częściowo dzięki pandemii, te różnice są coraz bardziej zacierane, a wiele zadań przeszło z wykonywania manualnego, na wykonanie z wykorzystywaniem technologii, nie tylko przez osoby młode.

4. Rozwój zawodowy i zdobywanie nowych kompetencji

Jest to kolejny ważny aspekt, na który inaczej patrzą osoby z różnych pokoleń. Według Eurostatu w 2019 roku jedynie 11,9 proc. pracowników w wieku 20-34 lata uczestniczyło w szkoleniu czy treningu, a odsetek ten wśród najstarszej grupy pracowników wynosił 3,2 proc. i był kilkukrotnie niższy niż w innych krajach UE.

Im pracownik młodszy, tym większą ma potrzebę nauki i rozwoju osobistego w danej firmie. Badania pokazują, że dla 82% pracowników do 35. Roku życia ważna jest możliwość stałego rozwoju swoich kompetencji i korzystania z programów mentorskich.

5. Relacja pracowników z przełożonymi/pracodawcą

Na tym polu także dochodzi do wielu różnic. Osoby starsze, a nawet moi rodzice są przekonani, że szefa trzeba szanować i traktować go z „wycofaniem”. Dla nich, informacja o wyjściu z szefem na piwo lub integrację, jest nie na miejscu. Osoby młodsze na temat coraz częściej dołączają do organizacji, które mają „luźną” kulturę organizacyjną, a co za tym idzie tworzone są nieformalne znajomości, co odróżnia ich np. w sposobie komunikacji w porównaniu do osób starszych. Co też jest ważne, osoby młodsze, zwracają uwagę na to u kogo pracują – ich szef powinien być odpowiedzialny społecznie, poruszać bieżące problemy na świecie.

Różnic na pewno jest jeszcze więcej, warto pamiętać, że żadne z pokoleń nie jest gorsze, czy lepsze, a na pewno wszyscy wzajemnie się uzupełniają.

A jakie Wy macie doświadczenia w pracy z osobami z różnych pokoleń? Zauważyliście jakieś bariery? 

Dodaj komentarz