Bez znaczenia, czy osoba ma już stałą pracę, czy dopiero jej poszukuje – powinna mieć jakiś cel zawodowy w życiu, które pozwoli jej ocenić czy idzie w dobrą stronę, czy to jest to co pomoże jej się zrealizować i dać szczęście. Bez posiadania celu zawodowego często możemy błądzić i odbijać się od różnych miejsc pracy nie znajdując miejsca, które nas satysfakcjonuje.
Po co wyznaczać cele?
Wiele osób niestety błędnie uważa, że wyznaczanie celów to strata czasu i że ogólnikowe stwierdzenia takie jak „chcę być szczęśliwy”, lub „chcę zarabiać dobre pieniądze” wystarczą. Niestety takie ogólnikowe stwierdzenia lub ich całkowity brak utrudnia nam w ustaleniu co tak na prawdę pragniemy osiągnąć, bo „dobre pieniądze”, czy „szczęście” są definiowane inaczej przez każdą osobę i zmieniają się w trakcie naszego życia wraz ze zmianami w otoczeniu i zmianami w naszym życiu.
Po drugie, opisując ogólnikowo co byśmy chcieli osiągnąć, ciężko może nam być zidentyfikować jakich konkretnych kompetencji i zasobów będziemy potrzebować, aby osiągnąć taki stan, a brak identyfikacji tego oddala nas od osiągnięcia pożądanego stanu.
Poza tym, ogólnikowe, niedoprecyzowane stwierdzenia mniej nas motywują i często odkładamy ich realizację w czasie, bo nie mamy konkretnego planu na ich realizację.
Jak więc zaplanować konkretny cel zawodowy?
Pomocne przy obieraniu celu zawodowego będą popularne metody wyznaczania celów – SMART, czy GROW. W tym artykule opiszemy metodę SMART i to w jaki sposób może pomóc w wyznaczaniu celu – jest ona bardzo zrozumiała i prosta!
Po pierwsze – Twój cel musi być konkretny i dobrze sprecyzowany (S – Specific)
Oznacza to, że cel nie może być zbyt ogólnikowy. Tutaj może pomóc odpowiedź na pytania: co chce osiągnąć, po co i jak? Dzięki odpowiedziom łatwiej będzie ustalić cel oparty na konkretnych liczbach, np. zamiast „chcę zwiększyć sprzedaż”, to „chcę zwiększyć sprzedaż naszych produktów o 15% od stanu obecnego”.
Po drugie – cel musi być mierzalny (M – Measurable)
Już na etapie definiowana celu, musimy zadbać o to, aby był wyrażony w sposób liczbowy, lub aby opisywał konkretny „checkpoint”, w którym będzie wiadomo, że został osiągnięty, aby ułatwić jego zmierzenie. Dzięki temu możemy później również monitorować etapy i zauważać osiągane postępy.
Po trzecie – cel musi być dla Ciebie atrakcyjny (A- Attractive)
Cel powinien być atrakcyjny, ambitny, który nauczy nas czegoś nowego i wniesie wartość dodaną. Jeśli określisz atrakcyjność celu i zobaczysz jego korzyści, łatwiej będzie Ci zmotywować się do jego realizacji, w końcu kto chciałby realizować cel, który nie wniesie żadnej wartości do jego życia?
Po czwarte – cel musi być realny do osiągnięcia (R – Realistic)
Ważna jest znajomość swoich słabości oraz ograniczeń. Cel powinien być ambitny ale też realistyczny do osiągnięcia J Ustalenie celu który jest poza naszym zasięgiem może nas zdemotywować i spowodować szybką rezygnację. Zadaj sobie pytania:
- Jakie trudności mogą przeszkodzić w osiągnięciu tego celu?
- Na ile ten cel jest zależny od innych osób?
- Czy w praktyce jest możliwe, aby osiągnąć ten cel?
- Czy będę mieć wszystkie zasoby potrzebne do osiągnięcia tego celu?
Po piąte – Twój cel musi być określony w czasie (T – time-bounded)
Ustalenie konkretnego terminu do którego mamy osiągnąć cel pozwala nam na łatwiejsze ustalenie harmonogramu działania i motywuje do mobilizacji. Wiedząc, że na realizację celu mamy miesiąc, weźmiemy się za niego od razu a nie dopiero po kilku miesiącach. Zadaj sobie pytania:
- Kiedy zaczniesz?
- Do kiedy osiągniesz swój cel?
Następnie zaplanuj mniejsze kroki i terminy ich wykonania, które złożą się na harmonogram całego „projektu” i bądź ze sobą szczery i konsekwentny w trakcie jego realizacji.
Co dalej?
Wypisz na kartce cel, który wyszedł Ci za pomocą metody SMART. Wypisz również wszystkie zasoby, które mogą Ci pomóc i będą potrzebne do osiągnięcia celu – mogą to być kompetencje, zasoby materialne, doświadczenie, osoby które mogą Ci pomóc w realizacji.
Następnie ustal poszczególne kroki, które musisz wykonać, aby dotrzeć do celu. Pamiętaj, aby przy każdym kroku dopisać termin jego realizacji!
Pamiętaj, że małe kroki dają duży efekt i bądź szczery ze sobą w trakcie realizacji celu!
Życzymy powodzenia!