Pracodawcy i przełożeni coraz częściej zwracają uwagę na to, aby eliminować stres w pracy i wprowadzają nowe benefity mające ułatwić work-life balance pracownikom. Niestety, nie działa to we wszystkich firmach, a w niektórych jest to zapisane tylko „na papierze”, ale nie ma przełożenia w rzeczywistości. Co za tym idzie, u pracowników może się pojawić przewlekły stres i ciągły niepokój w pracy, które niosą za sobą wiele negatywnych skutków w życiu prywatnym, w pracy i dla naszego zdrowia.
W dzisiejszym artykule przedstawiamy kilka wskazówek jak radzić sobie z codziennym stresem w pracy.
Co może powodować stres w pracy?
Zacznijmy od identyfikacji co powoduje nasz stres w pracy? Powodów może być wiele, ale bez ich identyfikacji i przyznania się przed samym sobą, że o to chodzi, ciężko będzie z nimi walczyć.
Do najczęstszych powodów pojawienia się stresu w pracy, należą:
- Przepracowanie i przemęczenie – jest to najczęstszy powód pojawiania się stresu. Może to być nawet stres nieświadomy, bo realnie nie widzisz nic złego w zostaniu dłużej w pracy lub braniu dodatkowych zadań, jednak długotrwałe działanie w ten sposób może mieć negatywne skutki dla organizmu, który aby funkcjonować dobrze, musi mieć czas na regenerację.
- Konflikty w pracy i zła atmosfera – nawet jeżeli problemy nie dotyczą bezpośrednio Ciebie, takie sytuacje mogą odbijać się również na Twoim stresie.
- Brak feedbacku i oceny ze strony przełożonego – nie posiadając oceny swojej pracy, często możemy być niepewni tego czy wykonujemy ją dobrze, czy nie. Jeżeli manager z własnej inicjatywy nie przeprowadza takich rozmów to warto samemu dopytywać i prosić o feedback, bo zdecydowanie dodaje to pewności w wykonywaniu swoich zadań.
- Niezadowolenie z zakresu obowiązków lub wynagrodzenia – potęguje poczucie braku docenienia i monotonności.
- Brak jasności co do celów – przez chaos ciężko te cele osiągnąć, a nasza frustracja może się pogłębiać.
- Brak systemu motywacyjnego – tu chyba nie trzeba nic mówić 🙂 Każdy z nas potrzebuje czuć się docenionym.
Ważne aby szczerze, samemu ze sobą przemyśleć, które z powyższych przykładów (a może są jeszcze jakieś inne) mogą wpływać na Twoje złe samopoczucie, a dopiero później podejmować kolejne kroki w celu poprawy samopoczucia.
Jakie są objawy stresu w pracy?
Do najczęstszych objawów stresu można zaliczyć między innymi chroniczne zmęczenie, czy frustracje nawet najmniejszymi błędami. Mogą również występować nerwowe bóle brzucha, czy głowy, problemy skórne oraz bezsenność. Są to jednak pierwsze objawy, których długotrwałe występowanie może doprowadzić do poważniejszych chorób takich jak depresja, wrzody żołądka oraz zespół wypalenia zawodowego.
Jak radzić sobie ze stresem?
Najważniejsze w rozpoczęciu walki ze stresem jest zidentyfikowanie tego, że rzeczywiście ten problem występuje i poszukanie genezy tego problemu. Warto przemyśleć czy pojawiają się powody wymienione między innymi w pierwszym punkcie tego artykułu – np. chaotyczne cele, brak feedbacku lub zła atmosfera w pracy.
Jeżeli dojdziemy do tego, że rzeczywiście czujemy się źle bo brakuje nam oceny ze strony przełożonego i nie mamy jasno określonych celów, to wtedy następnym krokiem będzie rozmowa z przełożonym o tym, że źle to wpływa na naszą pracę – pamiętaj, że szczerość i odwaga do rozmowy to jeden z najważniejszych punktów radzenia sobie ze stresem.
Jeżeli jednak nie jesteś w stanie zidentyfikować czynników, które Cię stresują to podajemy też ogólne wskazówki, które mogą Ci pomóc w walce ze stresem:
- Ćwicz asertywność – pamiętaj, że nie musisz wszystkich zadowalać i każdemu pomagać, jeżeli odbija się to na Twoim zdrowiu. Bądź przyjazny, ale naucz się stawiać granice i robić wszystko w zgodzie ze sobą.
- Czas na regenerację – dbaj o regularną ilość snu, wykorzystywanie dni urlopowych i znajdowanie czasu dla siebie po pracy. Człowiek wypoczęty jest w stanie lepiej pracować, a też pamiętaj, że nie żyjesz po to aby pracować i nie musisz poświęcać jej zbyt duże ilości czasu.
- Pracuj nad organizacją czasu – jeżeli ciężko jest Ci organizować sobie czas pracy i w ciągu dnia pracujesz w chaosie, zadbaj o lepsze planowanie dnia zanim zaczniesz przystępować do zadań. Możesz skorzystać z naszego artykułu o wskazówkach zarządzania czasem pracy! -> https://poradnikkariery.pl/9-wskazowek-jak-zarzadzac-czasem-pracy/
- Dbaj o swoje zdrowie ruszając się i jedząc zdrowo – dieta i aktywność fizyczna ma ogromny wpływ na to jak się czujesz. Znajdź sobie formę ruchu która najbardziej będzie Ci odpowiadać – sport jest nie tylko dobrym sposobem na stres, ale też ogólnie poprawia samopoczucie i pozwala się zrelaksować po pracy.
- Skorzystaj z pomocy specjalisty – całe szczęście ludzie coraz bardziej się otwierają na pomoc psychologa i korzystają z profesjonalnej pomocy, gdy czują że mentalnie tego potrzebują. Jeżeli czujesz, że nie możesz sam sobie poradzić ze stresem, to nie bój się sięgnąć po taką pomoc.
A Wy jakie macie sposoby na radzenie sobie ze stresem?