Rozpoczynając poszukiwania pracy, naszym pierwszym krokiem jest stworzenie skutecznego CV. Niestety w szkole nie uczą nas, jak taki dokument stworzyć, dlaczego opieramy się na własnej wiedzy oraz intuicji. Warto jednak poświęcić na to trochę czasu. Posiadanie doskonale dopracowanego i dobrze napisanego CV jest niezbędne, aby osiągnąć sukces i dostać zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną. Z kolei stworzenie dokumentu bez zachowania pewnych zasad, może spowodować utratę szansy na zdobycie wymarzonej pracy.
W dzisiejszym artykule znajdziesz 5 wskazówek, które warto mieć na uwadze podczas tworzenia własnego CV. Stanowią one idealne uzupełnienie wiedzy dla osób, które znają już podstawową strukturę CV i zastanawiają się, co zrobić, aby dokument był skuteczny i wyróżniający się na tle dokumentów pozostałych kandydatów.

O co chodzi -> Podstawą skutecznego CV jest dopasowanie go do konkretnej branży/ogłoszenia. Nie licz na to, że da się stworzyć uniwersalne CV, które wyślesz na 50 różnych stanowisk. Postępując w ten sposób, możesz stracić wiele: czas poświęcony na wysyłanie nieskutecznego dokumentu, szansę na uzyskanie zatrudnienia oraz swoją energię, której będziesz potrzebować! Wierz mi — rekruter, który na co dzień widzi dziesiątki CV, jest w stanie to zauważyć. Jedno i to samo CV nie sprawdzi się na stanowisko specjalisty obsługi klienta oraz specjalisty ds. marketingu — są to dwie zupełnie różne branże, które wymagają podkreślenia innego rodzaju umiejętności
Jak zastosować -> Przede wszystkim zacznij od wybrania ofert pracy, które Cię interesują. Następnie dokładnie je przeanalizuj i na tej podstawie podkreśl w CV swoje umiejętności oraz doświadczenie. Możesz np. pogrubić słowa kluczowe oraz ułożyć umiejętności i kwalifikacje w przemyślany sposób.

O co chodzi -> Wielu kandydatów niesłusznie niestety wciąż uważa, że kluczową rzeczą w CV jest doświadczenie oraz umiejętności, a cała reszta nie ma znaczenia. Dziś chciałybyśmy uświadomić Ci, że zarówno estetyka jak i wygląd Twoje CV są niezwykle istotne. Dlaczego? Z wielu powodów! Po pierwsze: robi to dobre wrażenie na rekruterze — świadczy to o tym, że jesteś osobą staranną, dokładną i w przemyślany sposób wykonujesz konkretne zadania. Po drugie — zdecydowanie ułatwia to czytanie. Miej na uwadze, że rekruter dziennie przegląda wiele CV i porównuje je ze sobą. W momencie wyboru dziesięciu kandydatów, których zaprosi na rozmowę, w pamięci pozostaną mu ci, których CV wizualnie zapamiętał.
Jak zastosować -> Upewnij się, że zastosowałeś jedną czcionkę w całym dokumencie. Nagłówki powinny być pogrubione lub powiększone, aby bez problemu widoczny był podział na sekcje. Zastosuj również pogrubienia, wypunktowania i koniecznie wyjustuj tekst. Warto użyć kreatora CV bądź zlecić wykonanie dokumentu profesjonaliście — estetyczny szablon oraz zastosowanie jednego, dwóch kolorów dodatkowo uatrakcyjni Twoje CV.

O co chodzi -> Biorąc pod uwagę, że rekruter na pierwszą analizę poświęca 6 sekund, warto zadbać o to, aby mógł zapoznać się ze streszczeniem całego dokumentu. Podsumowanie zawodowe stosunkowo rzadko pojawia się w aplikacjach, dlatego warto w ten sposób wyróżnić się na tle innych kandydatów i zwrócić uwagę rekrutera. Kiedyś czytałam artykuł odnośnie tego, że przydatnym jest umiejętność przedstawienia swojej osoby w 15 sekund — na wypadek, gdybyś spotkał prezydenta w windzie i chciał nawiązać jakąkolwiek relację. W ten sam sposób potraktuj sekcję podsumowania zawodowego!
Jak zastosować -> Sekcję tą zamieszczamy na górze dokumentu (np. pod zdjęciem lub tuż obok niego). W stworzeniu tego elementu pomogą Ci odpowiedzi na poniższe pytania:
- Jaki jest Twój cel zawodowy? W jakim kierunku pragniesz się rozwijać?
- Jakie są Twoje kluczowe kompetencje (pokrywające się z ofertą, na którą aplikujesz)? A może masz jakieś kluczowe osiągnięcia, które warto zaznaczyć już na wstępie?
- Czego oczekujesz od nowego miejsca pracy?

O co chodzi -> Jeżeli jesteś osobą, która dopiero co wkracza na rynek pracy i nie posiada doświadczenia, każda Twoja aktywność jest ważna! Jeżeli natomiast posiadasz już doświadczenie zawodowe oraz wiele umiejętności, należy rozsądnie dokonać ich filtracji. Trzymaj się zasady, aby CV było konkretne oraz jak najlepiej dopasowane pod ofertę, którą aplikujesz.
Jak zastosować -> Dokonaj podsumowania wszystkich swoich obowiązków, umiejętności, kwalifikacji, dodatkowych aktywności, mocnych stron, certyfikatów oraz szkoleń. U niektórych osób informacje te ciężko byłoby zmieścić na pięciu stronach A4. Wypisz je wszystkie, a następnie przeczytaj ofertę pracy, na którą aplikujesz i dokonaj selekcji, które ze zgromadzonych rzeczy są najbardziej istotne i przydatne.

O co chodzi -> Zarówno z doświadczenia jak i od naszej społeczności wiemy, że nic tak nie przyciąga uwagi rekrutera jak szczególne osiągnięcia oraz liczby! Co więcej, bardzo często rozmowa rekrutacyjna odbywa się w oparciu właśnie o te konkretne osiągnięcia. Dodając do swojego CV konkretne liczby, zwrócisz uwagę rekrutera oraz pokażesz, że świadomie stworzyłeś swój dokument.
Jak zastosować -> Gdy już stworzysz CV, przeczytaj je jeszcze raz i zastanów się, do których elementów mógłbyś dodać konkretne wskaźniki. Przykładowo: zamiast zarządzania zespołem, napisz zarządzanie zespołem 5 osób. Dodatkowo polecamy utworzenie osobnej sekcji o nazwie osiągnięcia — jest to rzadko spotykany element, na który rekruter z pewnością zwróci uwagę. Wypisz tam 2-3 rzeczy, z których jesteś dumny bądź rzeczy, które udało Ci się osiągnąć.
Po zastosowaniu powyższych pięciu wskazówek Twoje CV nie tylko będzie wyróżniało się na tle innych kandydatów, ale sprawi, że stworzysz skuteczny i przemyślany dokument! Które z powyższych wskazówek zastosujesz przy tworzeniu swojej wizytówki? Jeżeli chcesz zaoszczędzić swój czas, zlecenie stworzenia CV od podstaw możesz ukierunkować w naszą stronę, chętnie to dla Ciebie wykonamy!
