You are currently viewing Work-life balance, czyli jak zachować równowagę?

Work-life balance, czyli jak zachować równowagę?

Żyjemy w zabieganych czasach, gdzie z jednej strony mamy bardzo dużo możliwości rozwoju, spędzania wolnego czasu, podjęcia się nowych hobby, a z drugiej coraz rzadziej znajdujemy chociaż godzinę dziennie  aby zrobić sobie tą przyjemność. W tym artykule przeczytacie jakie benefity wspierające samopoczucie pracownika oferują obecnie firmy, oraz co zrobić, aby tzw. work-life balance osiągnąć.

Co to work-life balance?

Zacznijmy od tego czym jest work-life balance. Jest to teoria której celem jest zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym, a zawodowym. Nie chodzi tu o pracę 8 godzin dziennie, a następnie pójście do domu i zapomnienie o wszystkich obowiązkach, ale zachowanie balansu i stan w którym obie sfery są zgodne z naszymi celami i wartościami.

Na zachowanie work life balance duży wpływ ma pracownik, ale też pracodawca i instytucje rządowe z góry narzucające regulacje. Firmy coraz częściej dostrzegają problem zachowania równowagi i dbają, aby zasada work-life balance została zachowana, szczególnie teraz w czasie pandemii, gdy tą równowagę utrzymać jest jeszcze ciężej bo często praca z domu zaciera się z codziennymi obowiązkami. Przy ogromnej konkurencji o kandydata na rynku, firmy prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowych benefitów wspomagających dobre samopoczucie pracownika, oraz zdają sobie sprawę z tego, że pracownik szczęśliwy i wypoczęty to pracownik bardziej wydajny.

Według raportu firmy Hays Poland i Mind & Soul Business “Nowa Era Motywacji”, wynika że przez brak równowagi pomiędzy życiem zawodowym, a prywatnym aż 20% pracowników myśli o zmianie pracodawcy.

Jakie więc kroki podejmują pracodawcy aby wspomóc dobre samopoczucie pracowników?

  • Oferowanie elastycznych godzin pracy – już nie 8:00-16:00, a możliwość pracy w dowolnych godzinach z przerwami w dowolnych momentach;
  • Skrócony dzień pracy – stosowany w niektórych krajach gdzie dzień pracy jest skrócony do np. 6 godzin;
  • Możliwość korzystania z pracy zdalnej (również poza czasem pandemii);
  • Dofinansowanie do urlopu oraz więcej płatnych dni urlopowych;
  • Wsparcie pasji pracowników poprzez finansowanie dodatkowych szkoleń lub np. kursów języków obcych;
  • Integracja w pracy i organizowanie wyjść oraz imprez firmowych;
  • Zajęcia fitness, zajęcia z tańca, itp. w biurze.

Warto o tego typu benefity pytać przy rozmowach o pracę bo zapewnienia rekrutera, że zespół jest miły, a atmosfera luźna nie zawsze wystarczają:)

Mimo rozrastających się ofert niektórym i tak ciężko oderwać się myślami od obowiązków i i zacząć czerpać satysfakcję z innych czynności niż praca.
Oto nasze propozycje jak łatwiej zachować balans i skupić się na sobie i swoim czasie poza pracą:

  • Po pierwsze – określ swoje cele i wartości. Przemyślane i wypisane na papierze pomogą Ci przypomnieć sobie do czego dążysz w cięższych chwilach;
  • Przynajmniej raz w roku zrób sobie dłuższy urlop, na którym pozostaniesz offline i będziesz mieć czas na regenerację ciała i umysłu. Zadbaj, aby podczas niego nie używać telefonu służbowego, nie sprawdzać czatów firmowych, nawet jeżeli wiesz że nie musisz teraz tych obowiązków wykonywać, to one już siedzą w głowie!
  • Zadbaj o trochę ruchu! Nawet jeżeli nie masz czasu lub po prostu nie lubisz cięższych treningów, warto jest postawić chociaż na codzienny spacer lub ćwiczenia relaksujące. A może znajdziesz nową pasję i zapiszesz się np. na zumbę? Ćwiczenia są jedną z najpopularniejszych form spędzania czasu która wymaga skupienia się tylko na wymaganej czynności dzięki czemu odrywamy się myślami od pracy;
  • Zacznij dobrze zarządzać swoim czasem – określ priorytety i nie rób kilku rzeczy na raz. Może warto zapisywać sobie zadania na cały tydzień np. na początku tygodnia i cele jakie chcesz osiągnąć? Istnieje obecnie wiele aplikacji na telefon pozwalających uporządkować dzień. Wypróbuj Nozbe lub Todoist!

Przede wszystkim pamiętaj, że osiągnięcie równowagi jest mierzone tylko i wyłącznie Twoim poczuciem satysfakcji, a nie np. liczbą godzin spędzonych w pracy!

A Wy jak radzicie sobie z równowagą pomiędzy pracą, a życiem prywatnym? Macie swoje sposoby na osiągnięcie work-life balance?

Dodaj komentarz