LinkedIn to platforma, która wciąż nie przekonała do siebie wielu użytkowników, jednak ci, którzy już posiadają tam konto mogą wyciągnąć z tego bardzo wiele! Jeżeli jesteś osobą, która poszukuje pracy bądź chciałaby zbudować swoją markę osobistą w internecie, będziesz potrzebować do tego dobrze zbudowanej sieci kontaktów. Kluczowe jest, aby bazę kontaktów zbudować świadomie — w przeciwnym wypadku nie osiągniemy pożądanych rezultatów działań na tym portalu. W dzisiejszym artykule znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci zbudować przemyślaną bazę kontaktów oraz wytłumaczą, dlaczego jest to istotne.
Na samym początku, określ swój cel
Określenie celu, w jakim posiadasz konto na LinkedIn jest istotne na wszystkich etapach Twojej aktywności na tym portalu. Odpowiedz sobie na jedno proste pytanie: Po co założyłeś konto na LinkedIn? Świadomość ta pozwoli Ci ustalić dalsze kroki, takie jak to, jakie osoby będziesz miał w swoich kontaktach. Celem Twojej obecności na LinkedIn może być np. budowanie Twojej marki osobistej, poszukiwanie pracy lub klientów.
Podstawowe zasady
Budując sieć kontaktów na LinkedIn, warto mieć na uwadze kilka podstawowych zasad, obowiązujących zarówno w rzeczywistości – w kontakcie osobistym, bezpośrednim, jak i w networkingu poprzez media społecznościowe.
Ivan Misner, założyciel organizacji networkingowej BNI, która prężnie działa również w Polsce, stworzył 3 kroki budowania trwałych relacji biznesowych, które powinny przyświecać i mogą pomóc w rozwijaniu sieci na LinkedIn.
- Visibility (widoczność): ludzie wiedzą, kim jesteś, czym się zajmujesz, dajesz się poznać.
- Credibility (wiarygodność): ludzie są przekonani, że jesteś dobry w tym, co robisz.
- Profitability (zyskowność): zaczynasz zarabiać, ludzie rekomendują i polecają ciebie, twoje produkty i usługi.
Stopień kontaktów
Przeglądając kontakty na LinkedIn, możesz zauważyć, iż przy nazwiskach widnieją różne cyfry – 1,2 lub 3. Są to stopnie kontaktów, które przedstawiają charakter powiązania. Im dany kontakt jest Ci bliższy, tym posiada wyższy numer, a co za tym idzie — większe możliwości interakcji.
Kontakty 1. stopnia — są to wszystkie osoby, które zaprosiły Cię do sieci swoich kontaktów, a Ty zaakceptowałeś ich zaproszenie (oraz odwrotnie). Z osobami 1 stopnia możesz swobodnie wymieniać wiadomości na portalu.
Kontakty 2. stopnia — są to Twoi potencjalni znajomi. Oznacza to, iż nikt z Was nie wysłał zaproszenia do sieci kontaktów, ale te osoby są znajomymi Twoich kontaktów z 1 stopnia. Nie możecie swobodnie wymieniać wiadomości – aby wysłać wiadomość musisz skorzystać z opcji “nawiąż kontakt” lub sięgnąć po płatną opcję InMail.
Kontakty 3. stopnia — są to osoby, które są połączone z Twoimi kontaktami 2. stopnia. W tym przypadku istnieją jeszcze większe ograniczenia wysłania wiadomości. Opcja nawiąż kontakt jest dostępna tylko w części wypadków, wiadomości InMail – bez ograniczeń.
Istnieje jeszcze jedna grupa użytkowników LinkedIn — osoby, które nie są połączone ani z Tobą, ani z kontaktami w Twojej sieci. Nie możesz dowolnie nawiązać kontaktu, jednak dzięki temu, że stopniowo rozwijasz swój profil i nawiązujesz inne kontakty, może to ulec zmianie.
Jak pozyskiwać nowe kontakty? – INSTRUKCJA
- Dodaj swój adres e-mail i zaimportuj kontakty.
- Dodaj klientów, współpracowników, osoby, z którymi kiedyś pracowałeś. Możesz wyszukać ich, wpisując nazwę firmy, a następnie przeglądając jej pracowników.
- Korzystaj z wyszukiwarki. Używaj wyszukiwania zaawansowanego, by wysyłać zaproszenia do tych, których chcesz mieć w swojej sieci — możesz wyszukiwać np. po stanowisku, branży lub firmie.
- Szukaj wpływowych osób oraz liderów opinii w interesującej cię branży. Obserwuj ich, „śledź” ich aktywność, włączaj się do rozmowy i wyślij im zaproszenie do swojej sieci kontaktów
- Wysyłaj spersonalizowane zaproszenia (z dołączoną wiadomością). Bardzo mało osób to robi, więc masz pewność, że zostaniesz zapamiętany (chociaż na chwilę), najprawdopodobniej zostaniesz pozytywnie odebrany i być może zyskasz pole do dalszej rozmowy.
- Nawiązuj kontakt poprzez uczestnictwo w dyskusji. Warto mieć w swojej sieci osoby, od których można się czegoś nauczyć. Jeśli zauważysz ciekawy komentarz i dostrzeżesz, że ta osoba ma np. podobne do twoich poglądy, ma interesującą cię wiedzę i dzieli się nią, możesz wysłać jej zaproszenie.
- Dostarczaj treści dostosowane do potrzeb odbiorców. Jeżeli założyłeś LinkedIn w celu poszukiwania pracy, możesz pochwalić się swoimi osiągnięciami i aktywnie poszukiwać pracy.
- Wykorzystuj spotkania networkingowe, by poszerzać swoją sieć. Korzystaj z funkcji „Znajdź w pobliżu” i z kodu QR, który znajdziesz w smartfonie klikając w małe kwadraciki po prawej stronie w wyszukiwarce. Skanuj kody innych osób, by wymieniać się wirtualnymi wizytówkami.
Jak napisać zaproszenie?
W wiadomości dołączonej do zaproszenia zawrzyj tylko najważniejsze informacje i nic poza tym. To nie czas i miejsce na sprzedaż, przedstawianie się, a raczej na przekazanie powodu, dla którego zdecydowałeś się wysłać zaproszenie. W tej krótkiej wiadomości w centrum powinieneś postawić adresata, a więc osobę, do której się zwracasz z prośbą o przyjęcie zaproszenia do kontaktu.
Notatkę, którą dołączysz do zaproszenia spersonalizowanego, zacznij od powitania. Wystarczy standardowe „Dzień dobry”. Następnie postaraj się wyjaśnić, dlaczego wysyłasz zaproszenie.
Znajdź coś, co was łączy. Może studiowaliście na tej samej uczelni, może znacie tą samą osobę, może pracujecie w podobnej branży. Jeśli ten pomysł nie wypali lub po prostu ci się nie podoba, sprawdź aktywność tej osoby. Co publikowała w ostatnim czasie? Ciekawy artykuł lub post, do którego możesz nawiązać? A może wzięła udział w dyskusji? Do tych elementów również możesz się odnieść, pisząc zaproszenie na LinkedIn.
Na końcu wiadomości wypada się pożegnać. Wystarczy „Pozdrawiam”.
Czy akceptować wszystkie otrzymane zaproszenia?
To pytanie pada bardzo często. Pamiętaj, że LinkedIn nie jest Facebookiem. Nie piszemy na nim o życiu prywatnym, a o sprawach zawodowych. Budujemy markę osobistą eksperta, specjalisty lub pracownika. Chcemy więc docierać do osób, które mogą nam w tym pomóc lub którym chcemy się zaprezentować. LinkedIn może być skutecznym narzędziem wspierającym Cię w zmianach zawodowych, pozyskiwaniu nowych klientów czy dostawców. Musisz na to jednak pozwolić, czyli rozszerzać swoją sieć kontaktów.
Jeśli jednak dostajesz zaproszenie od nieznajomego, zweryfikuj go — obejrzyj profil zapraszającego, przyjrzyj się wspólnym kontaktom, zobacz ostatnie aktywności. Pozwoli Ci to zweryfikować, czy chcesz mieć daną osobę w sieci swoich kontaktów.
Podsumowując
Pamiętaj, aby mieć świadomość, że budowa sieci kontaktów na LinkedIn to powolny proces, w który trzeba zaangażować więcej wolnego czasu. Nie jest to jednorazowe wysłanie kilkuset zaproszeń. Tylko poprzez świadome zbudowanie swojej sieci kontaktów, masz szansę wykorzystać ten portal najlepiej, jak to możliwe.
